Q BEHAVIORAL THINKING
איפיון ממשקי משתמש רפורמת "דרך שווה"
משרד התחבורה 2022
UX DESIGN | UX RESEARCH | PROTOTYPING
מחקר ועדכון איפיון ממשקי המשתמש בולידטורים באוטובוסים ומכונות הרכישה בתחנות המרכזיות.
איפיון UX בלבד, ללא UI ועיצוב הממשקים.
הפרויקט נעשה במסגרת עבודתי בחברת
Q-BEHAVIORAL THINKING
שנה 2023
תחום איפיון מערכת
תפקיד פרילאנס, מאפיינת חווית
משתמש בצוות החברה
01
הרפורמה
מהפכת השירות בתחבורה הציבורית "דרך שווה" מחברת את ישראל בתחבורה הציבורית. הרפורמה בעצם משנה את שיטת התמחור, ומאחדת אותה ל-5 תעריפים, במקום עשרות תעריפים שהיו קיימים.
במסגרת הרפורמה החדשה הנסיעות משתנות ומחירן מחושב לפי מרחק בקילומטרים.
02
המטרה
יצירת ממשק משתמש לנוסעי התחבורה הציבורית בארץ המסביר בקלות איך עליהם לבחור את הנסיעה הכדאית והנכונה עבורם. היות ותעריפי הנסיעות היום מחושבים ע"פ המרחק האווירי ולא לפי נקודת המוצא והיעד כפי שהיה עד היום.
03
מספר תובנות מהמחקרים שערכנו
אופן שימוש
רוב הנשאלים טענו שהם משתמשים במנוי הדיפולטיבי אשר טעון בכרטיס הרב קו שלהם
קבלת מידע
הנוסעים מעדיפים לקבל את המידע על קוים ושינויים בתחבורה הציבורית במקומות הקרובים אליהם פיזית.
אפליקציות
השימוש באפיקציות מקל על מרבית הנוסעים.
04
הפיתרון
על מנת להקל על הנוסעים להתמודד עם שיטת התמחור החדשה ותכנון הנסיעה המיטבית עבורם. החלטנו שבנוסף לאיפיון מסכי הולידטורים ומכונות הרכישה עלינו להשתמש במספר ערוצים במקביל ביניהם – הסברה מקיפה, הסביבה הקרובה בתחנה ובאוטובוסים עצמם ועוד.
הקונספט לפיתרון הנגשת הרפורמה מתבסס על עיקרון של מרחק = צבע
עיקרון זה הוכח במקומות אחרים בעולם ויסייע לנוסעים לקבל החלטות במהירות וביעילות. היצמדות לקונספט הזה, ביחד עם תמיכה ממקורות מידע נוספים (שילוט בתחנות האוטובוסים, קמפיינים, עלונים ופרסומים שונים), תקל מאד על הנוסעים במציאות התעריפים החדשה, ותמנע בלבול בגלל כפל משמעות בטרמינולוגיה.
* צבעי המרחקים נבחרו בקפידה ע"י חברה אחרת ובהתאם לכללי הנגישות
05
יישום הפתרונות ואיפיון הולידטורים
ומכונות הרכישה
תחנות האוטובוסים
אנשים מצפים לראות מידע קונקרטי “על הדרך” שלהם ולא לחפש את המידע.
לכן, כדי לעזור לנוסעים לבחור את הנסיעה הכדאית ביותר כבר בתחנות האוטובוס יפגשו הנוסעים את הרפורמה החדשה.
כך, כבר בהמתנה בתחנה, הנוסע יכול לתכנן את נסיעתו ולדעת מה הצבע שלה. המידע שאליו ייחשף הנוסע בתחנה ובפרסומים מתחבר למה שיראה בולידטור.
לכן, כדי לעזור לנוסעים לבחור את הנסיעה הכדאית ביותר כבר בתחנות האוטובוס יפגשו הנוסעים את הרפורמה החדשה.
כך, כבר בהמתנה בתחנה, הנוסע יכול לתכנן את נסיעתו ולדעת מה הצבע שלה. המידע שאליו ייחשף הנוסע בתחנה ובפרסומים מתחבר למה שיראה בולידטור.
תהליך הלמידה מתחיל לפני נקודת המפגש של הנוסע עם הולידטור על האוטובוס.
* UI המערכת, מיתוג הרפורמה ועיצוב המודעות וכו' נעשו ע"י חברות אחרות ולא במסגרת הפרויקט המוצג
איפיון הולידטורים ומכונות הרכישה
מניעת בלבול והסחות דעת בקרב הנוסעים.
שמירה על לחיצות מועטות ככל האפשר.
הבלטת נסיעת ברירת המחדל לצורך הנגשת רפורמת "דרך שווה"
בצורה הברורה ביותר לנוסע.